catching up. sö-ons


 Söndag 11/9-11 dag 12

Det var skönt att sova ensam i natt. det blev inte så lång natt då jag lade mig sent och vaknade då fence patrol teamet samlades. Jag och anna blev efter frukost tilldelade att göra game count under dagen. vi åkte ut med Herman till bushen. Vi blev tilldelade en förfallen träkoja. den är oerhört skitig har t o m en döskalle av något stort djur. Man börjar dock vänja sig med all skit och bryr sig inte längre. det är härligt. känner mig som en ny människa när jag är här. Detta ändrar verkligen ens liv. Jag önskar jag hade någon vecka till. nu gör jag bara det bästa av tiden jag har kvar. Väl framme i kojan tog det en timme innan vi såg tre vildsvin vid vattenhålet. en mamma med två ungar. det var läckert. sen blev det 2,5 timmars uppehåll innan vi såg några fler djur. haha så vi roade oss med att äta rester. lasange, potatissallad och morötter, udda blandning och kall mat. jag åt med en kam och anna med en solkrämstub. det såg sjukt ut. vi slumrade lite i omgångar och sedan kom den första Kudun (en jättestor cool antilop) sen kom hela gruppen på 13 st. de är otroligt fina. sen såg vi en hel del vildsvin under dagen. Herman och nattpassarna och hämtade upp oss kl.17.30. det var en lång resa hem, var hemma kl. 19.15. åt och packade mina saker för morgondagen. och en sleep out med bäbis leoparderna. vi var i deras inhägnad kl. 20.45. de lekte och hoppade på ens huvud och allt som rörde sig. innan vi kommit in sovsäckarna så var det en kamp att skydda ens armar, huvud och ben när du försökte stänga den. låg allra längst ned i sovsäcken och drog upp den hela vägen och sedan tog jag det under huvudet och drog över ansiktetet. sen var det bara att göra ett osynligt lufthål. de lekte med oss i 1h 15 min. hoppade överallt på oss och bet oss. man ska bara ligga passiv och inte röra sig för då är man tråkig. helt plötsligt landade en i ens ansikte. de var sedan stilla till 0520. sjukt skönt.


 Måndag 12/9-11 dag 13

Fick internet att fungera på morgonen. vaknade väldigt tidigt och behövde inte gå tillbaka till byn. jag tvättade håret i iskallt vatten i handfatet vid volontärrummet. tittade på den röda vackra soluppgången. fick lov att göra food prep med newbies idag för de andra är på game count. jag ska fara och göra nattpasset ikväll. duschade och packade på lunchen och var redo att fara vid 15.30. dock "african time" så vi for 16.30. så just nu sitter vi (jag och kat (den) ) uppe i ett mini plåtskjul typ 5m upp i luften. det är en stege upp och vi sitter i samma höjd som trätopparna. om du rör dig så knäcker/smäller plåten jättehögt! det är ca 170cm långt och två axelbredder brett. Kat somnade nästa direkt så jag tog det första skiftet på två timmar. var var tvugna att stå absolut blixtstilla i två timmar i rad annars så skrämde vi bort alla djur med de höga ljuden som golvet gjorde. under nattens lopp har vi i omgångar sett kudus, oryx, hästar, två piggsvin, vildsvin, och gnuer. jag lyckades faktiskt somna direkt efter mina pass och sov två timmar i stöten.

 
Tisdag 13/9-11 dag 14

Haha det har verkligen blåst storm inatt. hela tornet har svajat hela natten och att ta de vakna passen var kallt. tror att vi inte såg några djur på 8timmar pga stormen. de gillar inte vind för då hör de ingenting. så vi stog och stirrade ut i natten i 8 timmar utan att se någonting. man börjar se saker som inte finns till slut. Herman kom och hämtade oss strax efter kl 12. Sen åkte vi runt till en massa andra ställen för att hämta upp och lämna andra. vi var tillbaka kl.13.00. då hade vi varit borta i 20,5timmar. det var sjukt skönt att röra på sig efter det kan jag säga. var väldigt slö resten av dagen. åt lunch och duschade. sedan fick jag lov att klunsa med en annan tjej för att se vem som skulle vara med athena (bäbisgeopard, som jag för övrig skulle sova med inatt) och djävlarna Elvis och Loydie (två tonårsbabianer). jag vann! fick vara med athena. vi myste och lekte lite. lekte lite med minileoparderna på andra sidan stängslet också. det var helt lagom aktivitet igår. hela jag var som seg. åt bara sedan och tog mit pick och pack och gick tillbaka till athena för att sova där med en annan tjej. vi busade lite och myste lite. sedan somnade vi. hon låg och myste med mig mest hela natten. det var helt underbart. dock har jag inte sovit så bra. sov direkt på marken med sovsäcken på fuktigt gräs. kallt... men klev upp kl.06.30 till slut.


 Onsdag 14/9-11 dag 15

fick lov att göra food prep idag igen! hatar det verkligen! jaja, alla är ju på game count. men imorgon och på lördag vägrar jag. jag hinner annars inte göra allt jag verkligen vill göra. får se om jag anmäler mig på den tre dagars långa reseachen som är nästa vecka för då har jag bara tre dagar att göra någonting roligt på. kankse vill jag göra någon sak två gånger! får helt enkelt se. var klar rätt tidigt idag med food prep. det fanns mat kvar sedan igår och det var inte speciellt skitigt i inhängnaderna. gick till athena, men där var det redan två pers som jag fick vänta. gick till vildhundsvalparna men de sov så jag gick till max och moritz de sov också men de är så fina att titta på. Så blir det food prep i eftermiddag och sedan är det lapanight ikväll. underhållning från alla lags håll och god hejdåmiddag. det blir trevligt. ser mest fram emot att sova i min egen säng inatt.


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!