Namibia! de första dagarna!

Resedagboken fungerar dåligt här. orkar inte skriva korrekt svenska heller, skrev snabbt och slarvigt :) jag älskar det här borta. djuren är fantastiska, man försöker bara göra bort allt jobb första så du får mycket tid ledig. söndagar är man helt ledig efter första veckan. :) kramar till alla där hemma :)

 

Onsdag 31/8 dag 1

nervositeten gav sig väl till känna när vi lämnade lägenheten, jag och mamma. haha, den var total. trots ipren har jag huvudvärk här på arlanda. väntat länge, totalt är det 7 timmar, innan jag flyget till München, sen till J-burg och Windhoek. lyssnat på dansbandsmusik i väntan, är faktiskt avundsjuk på dem som ska få dansa ikväll. hoppas bagaget dyker upp på slutstationen, nu är jag out of control.

Haha fick just den sötaste lilla tandkrämen på flyget, den är mindre än mitt lillfinger. (har egentligen skrivit mer,  men det är så ointressant att läsa och jag orkar inte renskriva allt!)

 
Torsdag 1/9-11 dag 2

sov 7 timmar på planet. vi är försenade och kommer missa planet i j-burg. "vi" ska jag förklara. Jag tjuvlyssnade på några som satt framför mig och en tjej där var från danmark, reste ensam och skulle till namibia, sen till Harnas (där jag är) coolt tänkte jag. började prata med henne och hade trevligt. Vi sprang som idioter för att hinna till planet, men vi hann inte. de hade stängt gaten för 4 min sen. Vi sprang på en Marlene från tyskland som skulle till samma ställe som oss samma plan. så var vi helt plötsligt tre. Boka om biljetten (gratis), kolla bagaget, ringa transfer och boka om tiden för upplockning och 4 timmar ny väntan. tog två timmar till efter att vi landade tills det att vi var framme i Windhoek och hostelet. delar rum med en svensk, och 4 norrmän. vi har äventyrat med att handla mat. Vi har suttit och pratat hela kvällen, folk från danmark, norge, sverige, australien, usa, israel och tyskland. vi skrattade och hade jättekul. verkar som ett väldigt bra gäng! :)

 
Fredag 2/9 dag 3

Vaknade en timme tidigare än beräknat för en tjej (Tonje fr Norge) som jag delade rum med hade glömt ställa tillbaka sin klocka en timme. jaja, vi fick gott om tid att göra i ordningar allt. För mycket tid. hade t o m lite långtråkigit att vänta. skjutsen skulle komma mellan 8.30 - 9.30 men den kom 9.45. resan skulle ta 3 timmar, men efter en massa strul, innan och under resans gång. vi väntade också 1,5 timmar på en bensinmack. den andra bussen hämtade upp en övergiven bäbisapa som åkte med dem så det tog ett tag att vänta in dem. så resan tog totalt 7,5 timmar. Vi åkte verkligen ut till ingenstans. Det är bara ödemark här. Torrt gräs, små torra buskar och torra träd. Såg en massa babianer, antiloper, vildsvin, hästar och kor på vägen hit. Vi skulle introduceras när vi var framme, en massa namn och en massa info. det tog 2 timmar. Vi som inte ätit någon lunch väntade ihjäl oss på mat. Under intron och senare under kvällen hörde vi lejonen ryta till varandra och antiloperna åt precis bredvid stället där vi äter lunch. det finns nästan inga väggar här utan man sitter bara under tak överallt. helt förståeligt, det är sjukt varmt. och SJUUKT kallt på morgonen. tog på mig allt jag hade. toaletterna är fräscha, utomhus. ska ta bilder. duschen ok, finns dock bara varmt vatten vissa tider på dygnet. Stugorna är mycket rymliga , ej våningssäng. varsin alkov, egen garderob. borde sluta nu, ska upp kl.5.00 och fara och kolla stängslena kl.5.30

 
Lördag 4/9 - 11 dag 4

Sov över förväntan bra. Täcket och dubbelvikt superstor filt gjorde jobbet. skönt under det, iskallt annars. Tog på mig allt jag hade, frös ändå i två timmar innan jag fick upp värmen. Jag trodde vi skulle gå runt stängselna men vi körde ju bil så det var slappt, kallt dock. Vi kollade vart djuren hade försökt ta sig ut och vart de har bråkat mellan stängselna så det ska lagas. lejonen var sjukt stora. Det har väldigt många lejon i jättestora inhängnader. Det finns 33 geoparder, 1 superliten, 3 andra ungar. Massor med leoparder, vildhundar, mongooses, surikater, en gris, ett 20-tal hundar, 30 katter, massor med babianer, andra apor, bäbis leoparder, fåglar, papegojor, bäbis apor, vildkatter (mini-lodjur), höns, getter, får, krokodiler, en sköldpadda, hästar, strusar, får, kor och flera andra djur. ca 400 djur totalt. pratat svenska, norska och engelska idag, även helt blandat, det blir väldigt kul ibland. Frukosten är OK. Lunchen är OK, middagen på lördagen är alltid BBQ, mycket gott! Haft jättemkt intro idag, mycket att ta in, lyssna, läsa och skriva på papper. På em blev vi indelade i grupper. hamnade i en bra grupp. hamnade med anna (no), elise (no), Tina (swe), Marlene (D). Vi fick sedan en tur runt gården till alla djur och inhägnader,. Vi fick hacka lite mat till djuren se hur man gör, vad som ska hackas hur allt skulle göras. väldigt intressant. vi får inte gå in i burarna förrän på måndag. det är ok ändå. mycket att ta in ändå. Det finns andra alt. aktiviteter här också, dock kostar det lite extra.

 
 Söndag 4/9-11 Dag 5 Pappas födelsedag.

Idag började det riktiga jobbet. vi hade disken idag och städa food preperation, det gör man var fjärde dag. varje grupp har sin egen dag. Food prep är så äckligt. Helt värdelösa knivar att skära med. Hade vi haft bättre knivar hade vi iaf sparat in ca 45 min på detta, men de är för snåla för att köpa in fler/nya. Jag kunde lika gärna använt en sked att skära med. De sågade en hel åsna imorse. vi får bitar med hår och allt, ben och allt. Det tog iaf rätt lång tid detta. vi släppte först ut djuren, sen gjorde vi food prep alltså skära det förbannade stinkande åsneköttet i små små sketna bitar till the mongoose, sen frukt nötter och frön till resten, värma mjölk m.m. till bäbisarna. Vår grupp har hand om strutsarna, två babianungar, en privat "tam" babianunge, en jordekorre, 2 kaniner, en papegoja, food prep hundarna (de bor där), 2 tama mongooses, 40-60 vilda sådana också och en hyena. Blev klar totalt med alla morgonsysslor relativt tidigt kl.11. så jag blev ledig 4 timmar, men eftersom vi inte får gå in i någon inhängnad förrän imorgon så fanns det inte mkt att göra. vi gick tillbaka till poolen och slappade. läste lite, skrev lite osv. hängde. har ingen body lotion med mig, mina händer är helt sönderspruckna för det är så torrt här. tagit en del bilder idag även filmat. på em matade vi djuren som vanligt, men sen så är det ju söndag så det är lite olika aktiviteter: idag var det fotboll mellan en del volontärer och the bushmen. vi andra var tvugna att heja på. The bushmen vann stort. T o m en del som spelade utan skor. ja, jag vet att jag inte skriver ren svenska men jag orkar inte vara supernoga dessutom är jag less när jag måste skriva av det jag redan skrivit en gång.

Det är verkligen härliga människor här. Här mixas svenska, norska, danska och engelska hejvilt och ibland tänker man inte ens på det. T.ex. kan jag prata engelska med en svensk och sedan när jag ska prata svenska så blir det med norsk brytning. Har suttit vid the camp fire ikväll efter middagen och pratat och skrattat, det är både kul och skönt med värmen. god natt.

 
Måndag 5/9 - 11 dag 6

idag kändes det mycket kallare på morgonen än vad det var igår, men det var ok efter ett tag. hostade inte lika mycket ikväll heller. idag börjde den riktiga dagen. frukost som vanligt at the farm. Efter det möte som vanligt. jag fick börja med tråkiga saker idag. ingen gillar food prep. andra fick umgås med djuren och gå ut med dem, och en del städa inhängnader. Efter food prep och utdelning av mat eller ja, under tiden så rengjorde jag en bäbisbabians inhängnad och en papegojas. sen hade vi fri tid. så jag satt med vildkatterna (vet ej det svenska ordet) caracal och myste, tog foton, lekte med dem, filmade dem. sen umgicks jag med the baby baby leopards, de allra minsta ( de är bara några veckor gamla) det finns även större baby leopards som jag också lekte med idag. har fotat en hel del. Har även lekt med Snoopy en mongoose (vet inte svenska ordet) hon klättrade på mig osv. blev även biten för första gången idag av Herman han bor med Snoopy. han bet fast så hårt att när jag lyfte armen så följde han med. men det är okej. har även lekt med bäbis vervet monkeys och en väldigt liten babian. har även gått in och pratat med en blind stackars ensam vervet monkey, hon bor med en jordekorre som kommer och går (Fred). de (vervet monkeys) ser ut som herr Nilsson. har även delat ut mat under eftermiddagen och gjort lite av det ovan utspritt över dagen. kl. är nu 18.44 här så jag ska snart äta middag, just duschat. Imorgon får jag andra uppgifter så vi hörs då!

 


Kommentarer
Lundman

Hej du!! =) Kul att höra vad som händer! Du verkar ju ha det riktigt bra!!! Längtar efter att se bilder också! Yay! Se nu till att inte bli biten mer! :P

Tänker på dig!



Kram!

2011-09-06 12:18:51

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!