tis-fre

Tisdag 6/9-11 dag 7

jag skulle fara på fence patrol imorse men vi var 16st som väntade, alldeles för många och herman var jätesen också så jag gav upp och gick och åt frukost istället. Eter det gick jag och Elise in till geoparderna, max och moritz. vi klappade dem och de kurrar sjukt högt. efter det fick jag internet att fungera. jippi. sen fick vi uppgifterna för dagen. Jag fick uppgiften med fyra andra och en bushman att gå på promenad med 6 fullvuxna och ganska obehagliga babianer. man fick ej titta dem i ögonen, skratta eller prata för högt, dra i dem, reagera överhuvudtaget när de hoppar upp på ens axlar , biter eller river en, då blir de ännu argare och alla attackerar. så det var lite nervöst fde första 15 minuterna. man måste vara avslapnad för de läser av en hela tiden. efter att den första babianen hoppade (helt felfritt utan att falla och riva en längst ryggen) upp på mina axlar slappnade jag av. det var inte så farligt. dock hade de just bitit och riveit en annan kille. märkte knappt att babianen hoppade upp. vi var ute i 2,5 timmar, sjukt varmt, man får inte ha någonting med sig överhuvudtaget, inget vatten, glasögon eller nått för då tar bara babianerna det och her sönder det. fri tid i 3,5 timmar sedan. skrev vykort, köpte hudkräm, äntligen! sjukt torrt här. fick efter fikat en ny uppgift att fara på outside feeding i de stora inhängnaderna utanför själv farmen. det tog 2,5 timmar. vi träffade 8 geoparder, 1 leopard, 2 vildhundar, 3 caracals, 6 lejon och matade och fotade dem. filmade även lite och klappade en vild geopard. Lejonen var sjukt stora mankeln räckte upp till min navel. de älskar ledare Frikke (som alla volontärer hatar, han gillar inte människor, men djur). de gick fram till honom och ville mysa och bli klappade. de gör så mysiga ljud. de fem geoarderna (en mamma och fyra ungar som var ett år gamla) var aggressiva och när vi matade dem gjorde de utfall mot stängslet. haha, man ryggade lite kan jag lova dig. sen kastade vi över maten och en tjej som stod bakom mig kastade en köttbit så att jag fick allt blodstänk på mig. väl hemma: snabbdusch, middag, prat och skratt med norskor och danskor. väldigt kul att diskutera språk. anna (N) tonje (N) Nadia (den) Line (den).

Onsdag 7/9-11 dag 8

 Vi fick sovmorgon idag, jag vet inte om vi får fortsätta ha det dock, men det är för mörkt för fence patrol kl. 5.30 så de har det 6.30, så vi äter frukost (de som inte far alltså) kl. 7.30. sjukaste lyxen. precis som jag trodde var jag på food prep idag. Det tog mycket lång tid för det var en del ändringar och förvirring i vanorna. Det har kommit nya djur. En hund som har uppfostrat ett vildsvin, som för övrig sover i en hundsäng med filt. vi städade inhängnader och Janni smet, en bäbis babian, han som leder Harnas. så jag och en tjej fick springa överallt för att få tag i honom. hon fick han. detta tog till kl 12.40. köpte sedan en guavadrink (Guds gåva) som är lite tjockare än juice m is :) sjukt gott iaf. efter det myste jag med surikaterna. de är sociala, söta och coola. de gör så himla roliga ljud hela tiden o de klättrar på en hela tiden. de rev i alla kläder. klöste på skorna och en rev mig i ögat. haha. gick sedan till snoopy (mongoose) men hon hade en dåliga dag, sprang bara omkring skitstressad och klättrade och rev mig en massa. hon brukar man kunna sitta och mysa med. gick sedan till the caracals och lekte med deras vatten. de är väldigt nyfikna små varelser, precis som katter hemma. sen tråkig food prep igen på kvällen. sen hejdå-middag för de som ska fara imorgon. god mat! alla hade klätt ut sig till sin grupps namn. vi är "the hounddogs", sen finns snoobabs (baboons baklänges), crocs och owls. vi sjöng våra lags sånger och hade lite underhållning. har lite battle wounds nu överallt pga smådjuren. vi förlorade tävlingen för kvällen med 1 poäng :) godnatt'

Torsdag 8/9-11 dag 9

 idag har jag bara sysslat med food prep hela dagen, städat inhägnader vilket är rätt kul för man kommer nära djuren. fick diska två gånger idag. noo.. vi har diskdagar. efter lunch tvättade jag och vi fick sedan info om hur viktigt vissa saker är speciellt allt som har med food prep att göra. steg ett: food prep, steg två: feeding, steg 3: cleaning, steg 4: animal caretaking. så det är mycket mer än bara hacka mat. man fick en hel del att tänka på, etiska saker. det fick en att ändra på sitt sätt atta tänka på. Efter mötet kl.18.30 efter att food prep på eftermiddagen var färdig så var jag ledig. om man är ledare för dagen över maten så måste man checka av efter dagens slut för att se att allt har gått bra och att alla djur mår bra. Sprang tillbaka för jag hade blivit tillfrågad i sista minuten om jag ville sova ute med caracals och det tackade jag ja till. jag fick tag på en sovsäck och madrass, åt, packade och bytte om och gick ned till farmen. pratade med dana och edle som skulle sova med janni (baby baboon). vi gick in i inhängnaden och pratade med djuren, bredde ut våra sovsäckar och myste lite. de var väldigt nyikna och ville kolla våra sovsäckar, de gick på oss, sniffade i våra ansikten och lekte med sovsäckarna och sedan lade de sig till rätta bredvid. vaknade några gånger av att de gick eller låg på mig.

Fredag 9/9-11 dag 10

 Natten var speciell. somnade kl.22.00 och vaknade redan kl. 00.30. det var sjukt varmt och jag var tvungen att gå på toa. tog av mig ett par byxor, vilket jag ångrade vid kl.03-04. kallt, men överkomligt. det jobbigaste var inte det eller katterna utan det var de galna tupparna som gol hela natten. De var i inhängnaden precis bredvid oss. Katterna var nyfikna när vi kom och lade oss. de klev på oss, kröp fram ovanpå sovsäcken och kikade över kanten på våra ansikten och från sidan. de lekte tyst för sig själva på morgonsidan när jag kikade på dem. sov av och till i 15-30 min intervaller pga att tupparna. idag fick jag och nadja (den) interaction med Janni, en bäbis babian, rättare sagt Hermans babian, herman styr och ställer här. det var lättare sagt än gjort att ta av hans blöja och rengöra. haha. han hoppade bara runt, lyckades till slut. vi satt med honom i 3 timmar. han gjorde inte mycket han bara myste vid oss, lekte lite, men mest satt han i våra famnar och slumrade. det var sött. vågade ej ta ut honom på en promenad eller på gräset innan vi har vunnit hans förtroende. sitter just nu inne hos "mina" trötta caracals i hettan och skriver. är inte livet underbart?

 På em fick jag vara med the baby leopards. Åh de är så söta! de bits och rivs jättehårt, det gör riktigt ont. de förstår förstårs inte hur ont det gör. de har jättestora tassar. sen kom Frikke och vi tog ut de fyra små på äventyr i bushen. tog en del bilder (ovanligt). de fick klättra i träd och mysa och undersöka allt. sen ikväll kom the newbie, 1 från sverige. det var kul. är sjukt trött sen igår natt så ska ladda in bilder på datorn och sen sova. godnatt!


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!